Certyfikat Fair Trade - co oznacza?

Main image

Świadoma moda to temat, który staje się coraz popularniejszy - zwłaszcza wśród młodych osób. Powinniśmy zacząć interesować się tym, jaki wpływ na środowisko mają nasze ubrania i w jakich warunkach są produkowane. Pomaga w tym Certyfikat Fair Trade, czyli Sprawiedliwego Handlu.

Co to jest Certyfikat Fair Trade?

Certyfikat Fair Trade jest zarządzany przez Fair Trade International, a jednostką, która zajmuje się odpłatną ceryfikacją, jest FIO CERT. Kontroluje ona spełnianie standardów na każdym etapie produkcji. Standardy te dzielimy na ogólne oraz szczegółowe, czyli dotyczące konkretnego rodzaju produktu.

Warunki otrzymania Certyfikatu Fair Trade

By otrzymać certyfikat Fair Trade, trzeba przejść skomplikowaną procedurę weryfikacyjną. Jego otrzymanie potwierdza, że u danego podmiotu spełnione są następujące założenia:

1. Cenowe: dotyczące uczciwej ceny skupu, zapewniające, że producent otrzymał co namniej Cenę Minimalną Fair Trade za swoje plony (która jest różna w zależności od regionu) oraz Premię Fair Trade (na rozwój działalności, np. w przypadku bananów wynosi ona 1 USD/skrzynkę owoców),

2. Pracownicze: występowanie związków zawodowych, przestrzeganie zasad BHP i komfortowych warunków pracy,

3. Środowiskowe: chociaż Certyfikat Fair Trade nie jest certyfikatem skierowanym stricte na ekologię, a na kwestie pracownicze, to i w temacie środowiskowym ma pewne wymogi. To np. stopniowe ograniczanie środków chemicznych.

4. Inne: np. specjalne kredyty dla rolników. 

Fair Trade w Polsce

Aktualnie Certyfikatem Fair Trade w Polsce może pochwalić się tylko 14 firm: w tym na przykład Cafe Borówka, Cafe Rene czy Grupa Delicpol. To pokazuje, że w naszym kraju wciąż jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia w temacie Sprawiedliwego Handlu. Być może, kiedy my, jako konsumenci, od których zależy suckes finansowy danych marek, zaczniemy się interesować warunkami produkcji, to i marki postawią na większą transparentność i spełnianie światowych standardów. 

Napisz komentarz