Rejestracja koloru jako znaku towarowego

Main image

Jednym z filarów etycznej mody jest uczciwa konkurencja, którą w Polsce i na świecie chroni m.in. prawo znaków towarowych. Znaki towarowe pozwalają wyróżnić się wśród konkurentów, zapaść w pamięci konsumentow, wzmocnić identyfikację wizualną marki.

Czy jednak zastanawialiście się kiedyś nad zarejestrowaniem danego koloru jako chronionego znaku towarowego - tak, by konkurent nie mógł np. produkować wełnianych czapek w kolorze intensywnej fuksji, które stały się przecież Waszym flagowym produktem? Poniżej wyjaśniamy, czy zarejestrowanie koloru jest możliwe i (spoiler) podajemy przykłady takich suksesów!

Czym jest znak towarowy

Definicja znaku towarowego znajduje się w art. 120 ustawy Prawo własności przemysłowej i brzmi następująco:

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

 

Co z tego wynika? Znak towarowy musi spełniać dwa wymogi:

1. Być przedstawiony graficznie - w formie słownej albo słowno-graficznej,

2. Posiadać zdolność odróżniającą - czyli być wystarczająco wyjątkowym, by można go było przypisać do danego produktu/marki.

Kolor jako znak towarowy

W przypadku koloru sprawa się komplikuje. Urzędy wyrażają zgodę na rejestrację tylko w przypadku tzw. wtórnej zdolności odróżniającej - to sytuacja, w której dany kolor w połączeniu z określonym produktem jest tak popularny i charakterystyczny, że automatycznie dużej grupie odbiorców kojarzy się z określoną firmą. 

By łatwiej było zobrazować ten wymóg, przedstawiamy przykłady zarejestrowanych kolorów (poniższe nazwy kolorów są poglądowe, ich specyficzny odcień w zgłoszeniach zazwyczaj jest definiowany przez odpowiedni numer z palety Pantone) :

- pomarańczowy - Orange

- fiolet - Play

- granat - Nivea

- fuksja - T-mobile

- pomarańczowy - Obi

- fiolet - Milka

- żółty - Słownik Langenscheidt

- brązowy + czarny - Duracell

- jasny żółty - karteczki samoprzylepne

- mięta - Tiffany

Co należy podkreślić, wszystkie zarejestrowane kolory są zastrzeżone po pierwsze w kontekście określonego typu produktu (np. charakterystyczny odcień fioletu w opakowaniach czekolady może używać tylko Milka), a po drugie tylko na terenie państwa/działalności organizacji (patrz: Unia Europejska), w którym dokonano rejestracji.

Ponadto, jak widać po przedstawionych przykładach, wystarczającą wtórną zdolnością odróżniająca będą mogły pochwalić się jedynie naprawdę duże firmy - znane na cały świecie albo przynajmniej w całym kraju. Małym przedsiębiorcom niestety ciężko będzie więc wykazać spełnienie warunków przed Urzędem Patentowym.  

Napisz komentarz