Jednym z filarów etycznej mody jest uczciwa konkurencja, którą w Polsce i na świecie chroni m.in. prawo znaków towarowych. Znaki towarowe pozwalają wyróżnić się wśród konkurentów, zapaść w pamięci konsumentow, wzmocnić identyfikację wizualną marki.
Czy jednak zastanawialiście się kiedyś nad zarejestrowaniem danego koloru jako chronionego znaku towarowego - tak, by konkurent nie mógł np. produkować wełnianych czapek w kolorze intensywnej fuksji, które stały się przecież Waszym flagowym produktem? Poniżej wyjaśniamy, czy zarejestrowanie koloru jest możliwe i (spoiler) podajemy przykłady takich suksesów!
Czym jest znak towarowy
Definicja znaku towarowego znajduje się w art. 120 ustawy Prawo własności przemysłowej i brzmi następująco:
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.
Co z tego wynika? Znak towarowy musi spełniać dwa wymogi:
1. Być przedstawiony graficznie - w formie słownej albo słowno-graficznej,
2. Posiadać zdolność odróżniającą - czyli być wystarczająco wyjątkowym, by można go było przypisać do danego produktu/marki.
Kolor jako znak towarowy
W przypadku koloru sprawa się komplikuje. Urzędy wyrażają zgodę na rejestrację tylko w przypadku tzw. wtórnej zdolności odróżniającej - to sytuacja, w której dany kolor w połączeniu z określonym produktem jest tak popularny i charakterystyczny, że automatycznie dużej grupie odbiorców kojarzy się z określoną firmą.
By łatwiej było zobrazować ten wymóg, przedstawiamy przykłady zarejestrowanych kolorów (poniższe nazwy kolorów są poglądowe, ich specyficzny odcień w zgłoszeniach zazwyczaj jest definiowany przez odpowiedni numer z palety Pantone) :
- pomarańczowy - Orange
- fiolet - Play
- granat - Nivea
- fuksja - T-mobile
- pomarańczowy - Obi
- fiolet - Milka
- żółty - Słownik Langenscheidt
- brązowy + czarny - Duracell
- jasny żółty - karteczki samoprzylepne
- mięta - Tiffany
Co należy podkreślić, wszystkie zarejestrowane kolory są zastrzeżone po pierwsze w kontekście określonego typu produktu (np. charakterystyczny odcień fioletu w opakowaniach czekolady może używać tylko Milka), a po drugie tylko na terenie państwa/działalności organizacji (patrz: Unia Europejska), w którym dokonano rejestracji.
Ponadto, jak widać po przedstawionych przykładach, wystarczającą wtórną zdolnością odróżniająca będą mogły pochwalić się jedynie naprawdę duże firmy - znane na cały świecie albo przynajmniej w całym kraju. Małym przedsiębiorcom niestety ciężko będzie więc wykazać spełnienie warunków przed Urzędem Patentowym.